Lise Bruyneel

Lise Bruyneel is I SOLISTI Artist in Residence van 1 januari 2026 tot 1 januari 2030. Ze werkt in dialoog tussen beeldende kunst en muziek. Ze studeerde cello (CRMB Brussel, UdK Berlijn) en kunstgeschiedenis (ULB Brussel, Roma III Rome). Ze werkte eerst als celliste, daarna als operadramaturge en visueel dramaturge in de operawereld (Staatsoper Berlin, Nationale Opera Amsterdam, en enkele jaren aan de Opéra de Paris met Gerard Mortier).

LISE BRUYNEEL © Julien Lambert

LISE BRUYNEEL © Julien Lambert

In 2009 richtte ze la fabrique des regards op, met het idee om op verschillende manieren en voor verschillende instellingen te reflecteren op klanken, bewegingen en beelden, als beelddramaturge en grafisch ontwerpster (Opéra de Paris, Concertgebouw Brugge, Opera Ballet Vlaanderen, Bozar, Opéra du Rhin, Festival 20°21 Leuven, Silbersee Amsterdam, Ruhrtriennale).

Ze heeft ook onconventionele beeldende kunstprojecten gecreëerd en georganiseerd, vaak op straat (EXI(S)T, échappées belles en Brussel, Dance! in Brussel, Biennale du Condroz, Dans tes brumes bij Les Filles du Calvaire in Parijs).

Sinds 2013 experimenteert Lise als klassieke VJ met nieuwe paden tussen beeldende kunst en muziek, door live video’s te mixen tijdens klassieke concerten. Haar persoonlijke stijl combineert verschillende soorten beelden die over elkaar heen worden geprojecteerd op materialen met een ziel, zoals gaasdoeken, gordijnen of metallische folies, maar ook op muren en vloeren. Het resultaat is geen verhalende film maar een visuele ondersteuning van de muziek, een muzikale interpretatie in beelden.

Projecten rond Babylon met Cindy Castillo (À contre-courants, Flagey, 2014), rond tijdsbeleving met het Nederlands Kamerkoor (De tijd staat stil, Muziekgebouw aan ‘t Ij en daarna Nederland, 2015), over de laatste woorden van Jezus en Socrates in muziek met Jan Michiels (Laatste woorden, Schouwburg Leuven, Festival 20°21, 2018), over het verhaal van een transgender vrouw, met Renske Vrolijk en het Nederlands Kamerkoor, in samenwerking met Smith (#UNCUT, O’Festival en daarna NL, 2022), over geheugen en tijd door een pianoprogramma ter nagedachtenis aan Proust met Jan Michiels en Juan Parra Cancino (In search of lost time, De Singel en daarna België, 2022), Kurtag’s Kafka-Fragmente met Katrien Baerts en Wibert Aerts (Leuven, 2022 en daarna BE/NL), Schönberg’s Pelléas et Mélisande met Het collectief (Leuven, 2023) en het Brussels Philharmonic (Klarafestival 2024), Virginie Jortay’s Ces Enfants-là (Théâtre national, 2023), Daan Janssens’ Die schöne Müllerin met Spectra ensemble (Leuven, 2024), Nenia met Katharina Smets en Revue Blanche (Klarafestival, 2025), Between two lights met Nederlands Kamerkoor (BE en NL, 2025), C#2 extended voor Le festivals de Wallonie (2025), Things lived and dreamt rond muziek van Janáček en Suk met pianist Severin von Eckardstein (creatie in de herfst 2025).

Lees meer over Lise op haar website
Vorige
Vorige

Frederik Neyrinck