“Het ensemble, bestaande uit leden van zowel ChampdAction, HERMESensemble, als I SOLISTI, onder leiding van Ed Spanjaard, weeft prachtige, kleurrijke patronen. Opvallend zijn de klanken van de fagot en de basklarinet, een knorrend laag producerend, als onderdeel van het totale klankspectrum.”

Ben Taffijn- Nieuwe Noten, over ‘Whisky on Stage’ (in het kader van The Whisky Tour), 22 november 2019, deSingel

HOMO DEUS FRANKENSTEIN is genomineerd voor de STELLA19 in de categorie beste productie voor  jong publiek. Dit fantastische nieuws volgde na de Oostenrijkse première op het Schäxpir Theaterfestival.

De STELLA-Darstellender.Kunst.Preis für junges Publikum wordt sinds 2007 uitgereikt aan opmerkelijke theaterproducties voor een jong publiek in Oostenrijk en is een initiatief van ASSITEJ Austria.

Bij elkaar een avond, bedacht door Francis Pollet, artistiek leider van I SOLISTI, die niet alleen plezierig en spannend is, maar veel te denken geeft over de relatie van muziek en politiek.

Max Arian – Theaterkrant, over Freedom o(r) Speech, 6 januari 2018, Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam.

“Het wrang-komische hoogtepunt was zondag een nieuwe versie van Mauricio Kagels absurdistische muziektheater der Tribun (Zehn Märsche um den Sieg zu verfehlen), met een volvette, deels berijmde tekst van Dimitri Verhulst. Niemand minder dan acteur Jan Decleir kwam het podium opgemarcheerd, bonkend op een grote trom. Als virtuoos publieksmenner wond hij de toehoorders om zijn vinger, om vervolgens een fascistische directe of een xenofobe rechtse hoek uit te delen. Achter hem blies een zootje ongeregelde blazers zich stoïsch door Kagels heerlijke marsen van geordende chaos.

 

Joep Stapel – NRC Handelsblad, over Freedom o(r) Speech, 6 november 2017, November Music, ‘s Hertogenbosch

Twee identieke ensemblehelften leveren met stalen vrouwenstemmen, blaffende trombones en pulserende lijnen die ongrijpbaar in elkaar grijpen een onstuitbare maximalisering van het minimalisme. De uitvoering van I SOLISTI, geleid door Etienne Siebens, is exemplarisch en heeft een hoog-energetische waarde.

Frits van der Waa – de Volkskrant, over Freedom o(r) Speech, 6 januari 2018, Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam.

“Met een spetterend optreden van I Solisti en Jan Decleir sloot Soundsofmusic zondagmiddag af in stijl: een voorstelling over een volksmenner die even vernieuwend, verrassend, provocatief en actueel was als het festival zelf.”

Job van Schaik- Dagblad van het Noorden, over Mars om de macht (te verspelen), 10 november 2019, Grand Theatre Groningen 

“De componist uit Mortsel zou dit jaar zestig geworden zijn. Maar de grootschalige concertreeks die The Whisky Tour is, gaat niet om verjaardagen of herdenkingen. ‘We ruimen plaats voor een componist die het verdient om gespeeld te blijven worden,’ zegt de directeur van De Singel, Jerry Aerts. ‘Brewaeys’ muziek is ongelooflijk rijk. Aan de ene kant is ze intellectueel, maar toch bezit ze een genereuze en directe zeggingskracht.’ Inderdaad, of het nu gaat om de exuberante klarinetkreten van Talisker, of de donkere onrust van het laatste whiskywerk Cardhu uit 2008: zijn hele leven lang schreef ­Brewaeys muziek die je met de meest uiteenlopende klankkleuren direct meeneemt in een spannend drama.”

Anna Vermeulen- deStandaard, over ‘Talisker’ en ‘The Whisky Tour’  Zo 17 > 22 november 2019, Koningin Elisabethzaal & deSingel

Gitte is dus een erg spannende voorstelling geworden maar het is vooral ook de mix met liefde en humor die werkt. (…)

Helemaal te gek wordt het wanneer de pop Don Domigo zijn molensteenkraag rond zijn middel vastmaakt en overgaat in een stukje ballet dansen op Tsjaikovski’s Het Zwanenmeer. I SOLISTI brengt de overbekende melodie eerst solo op hobo, waarna ook fagot en klarinet een deel voor hun rekening nemen én in dialoog gaan met de elektrische gitaar.

Bert Hertogs – Concertnews.be, over GITTE, 19 januari 2018, DE Studio Antwerpen

“Dankzij de zangkunst van de solisten en het ensemblespel van I SOLISTI wint de muziek het. Die is boven elke twijfel verheven.”

Kester Freriks (Theaterkrant) over Before I Die, Operadagen Rotterdam, 15 mei 2017

Blazers van het hoogste niveau die open staan voor interactie met andere kunstdisciplines.
Topvertolkers die heel verschillende publieken weten te bekoren. Een toffe bende om mee samen te werken.

Jerry Aerts
Uit het jubileumboek “25 jaar blazersensemble I Solisti del Vento, 1988 -2013”