Wie zijn de coaches en de dirigent?

Martijn Padding studeerde compositie bij Louis Andriessen, was een aantal jaren artistiek leider van het legendarische ensemble de Volharding, werkte als pianist-begeleider bij de Academie van het Nationaal Ballet en bij de gezelschappen moderne dans geleid door Krisztina de Châtel, Beppie Blankert en Bianca van Dillen en maakte spraakmakende radiodocumentaires. Hij is hoofd van de compositieafdeling van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

In 2014 ging de opera Laika op een libretto P.F. Thomése in de regie van kunstenaar Aernout Mik in première tijdens het Holland Festival. In 2015 schreef Padding het afscheidswerk Ick seg adieu in opdracht voor het Koninklijk Concertgebouw Orkest bij het vertrek van Mariss Jansons. In 2020 bracht Jaap van Zweden Padding’s Softly Bouncing in premiere bij datzelfde orkest.

In 2009 won Padding de Unesco prijs (International Rostrum of Composers) met zijn First Harmonium Concerto geschreven voor Dirk Luimes en het orkest de Ereprijs. In 2011 ontving hij de Edison Klassiek voor de Asko|Schönberg cd opname van zijn Three Concerti en in 2016 de Johan Wagenaar prijs voor zijn gehele oeuvre. In 2020 werd Martijn Padding de Andreaspenning van de stad Amsterdam toegekend.

website Martijn Padding

Claude Ledoux‘ muziek is gebaseerd op het idee van “kruisresonanties” waarin hij al jaren de stempel van onze gefragmenteerde wereld tracht te drukken. Zijn recente composities geven blijk van deze wens om de sonische, geografische, culturele en transhistorische referenties te overstijgen, voortbouwend op de lijn die de spiritualiteit met onze materialiteit verbindt.

Geboeid door niet-Europese muziek, reisde Ledoux naar India, Cambodja, Vietnam, Japan en Indonesië, waar hij veldonderzoek deed. Zijn composities (meer dan honderd werken) worden regelmatig uitgevoerd op elk continent. In 2016 componeerde hij het verplichte concerto voor de Koningin Elisabethwedstrijd.

Als stichtend lid van het Ensemble LAPS schreef Ledoux ook talrijke artikels over compositie. Hij is professor in de Muziekanalyse aan het Conservatoire de Paris en Compositie aan Arts2 Mons. Deze vakken doceerde hij tevens tijdens seminaries aan de Universiteiten van Campinas en Sao-Paulo (Brazilië), en aan het Shanghai Conservatorium (China). Hij wordt regelmatig uitgenodigd om lezingen te geven over zijn werk en om masterclasses compositie te geven (recent nog in Frankrijk, Armenië, Rusland, Portugal, Japan, etc.). Sinds 2005 is Claude Ledoux lid van de Koninklijke Academie van België.

website Claude Ledoux

Frederik Neyrinck (°1985) studeerde in Brussel, Stuttgart en Graz bij Piet Kuijken (piano), Jan Van Landeghem, Marco Stroppa en Clemens Gadenstätter (compositie).

Als componist werkte hij al samen met verschillende ensembles en orkesten in binnen- en buitenland. Hij maakt ook vaak bewerkingen en transcripties van bestaand repertoire. Zijn werken werden opgenomen door onder meer I SOLISTI, Revue Blanche en SPECTRA.

In 2017-2018 was hij seizoenscomponist bij Concertgebouw Brugge. Van 2020 tot 2024 is hij Artist in Residence bij I SOLISTI. Hij kreeg verschillende onderscheidingen zoals het Oostenrijks Staatsstipendium voor compositie (2018) en de Förderpreis der Stadt Wien (2020).

Hij is eveneens actief in de wereld van muziektheater/opera. Ook is hij in residentie bij LOD muziektheater Gent en werkte samen met Kopergietery Gent, makemake produktionen Wenen en Staatstheater Oldenburg.

Als pianist vormt hij momenteel een duo met Teresa Doblinger (basklarinet/dans) waarmee hij recent de NASOM-beurs voor 2020 – 2021 won.

website Frederik Neyrinck

Martijn Dendievel studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Brussel muziektheorie en cello. Later studeerde hij directie in  Weimar. Naast lessen bij Nicolás Pasquet en Ekhart Wycik volgde hij masterclasses bij o.a. Edo de Waart en Bernard Haitink. Sinds 2017-2018 is hij assistent-dirigent bij Symfonieorkest Vlaanderen.

Hij dirigeerde onder meer het Antwerp Symphony Orchestra, het Symfonieorkest Vlaanderen, de Staatskapelle Weimar, de Jenaer Philharmonie, de opera van Coburg, de Thüringer Pilharmonie Gotha-Eisenach, de Lucerne Festival Strings, het Symfonieorkest Leipzig/Böhlen, het Noord-Tsjechisch Orkest Teplice, het Karlovy Vary Symfonicky Orkestr en de Filharmoni Hradec Kralove.

Als lid van het wereldwijd unieke project “Dirigenten¬forum des Deutschen Musikrates” krijgt hij de kans om concerten te dirigeren en zich tijdens masterclasses met gerenommeerde maestri te vervolmaken. In december 2018 won hij de eerste prijs bij de dirigentenwedstrijd van het MDR-Sinfonieorchester, en eerder kreeg hij van de HfM Weimar de DAAD-prijs voor zijn engagement binnen de universiteit.