Bij elkaar een avond, bedacht door Francis Pollet, artistiek leider van I SOLISTI, die niet alleen plezierig en spannend is, maar veel te denken geeft over de relatie van muziek en politiek.

Max Arian – Theaterkrant, over Freedom o(r) Speech, 6 januari 2018, Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam.

“Het wrang-komische hoogtepunt was zondag een nieuwe versie van Mauricio Kagels absurdistische muziektheater der Tribun (Zehn Märsche um den Sieg zu verfehlen), met een volvette, deels berijmde tekst van Dimitri Verhulst. Niemand minder dan acteur Jan Decleir kwam het podium opgemarcheerd, bonkend op een grote trom. Als virtuoos publieksmenner wond hij de toehoorders om zijn vinger, om vervolgens een fascistische directe of een xenofobe rechtse hoek uit te delen. Achter hem blies een zootje ongeregelde blazers zich stoïsch door Kagels heerlijke marsen van geordende chaos.

Joep Stapel – NRC Handelsblad, over Freedom o(r) Speech, 6 november 2017, November Music, ‘s Hertogenbosch

Twee identieke ensemblehelften leveren met stalen vrouwenstemmen, blaffende trombones en pulserende lijnen die ongrijpbaar in elkaar grijpen een onstuitbare maximalisering van het minimalisme. De uitvoering van I SOLISTI, geleid door Etienne Siebens, is exemplarisch en heeft een hoog-energetische waarde.

Frits van der Waa – de Volkskrant, over Freedom o(r) Speech, 6 januari 2018, Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam.

Gitte is dus een erg spannende voorstelling geworden maar het is vooral ook de mix met liefde en humor die werkt. (…)

Helemaal te gek wordt het wanneer de pop Don Domigo zijn molensteenkraag rond zijn middel vastmaakt en overgaat in een stukje ballet dansen op Tsjaikovski’s Het Zwanenmeer. I SOLISTI brengt de overbekende melodie eerst solo op hobo, waarna ook fagot en klarinet een deel voor hun rekening nemen én in dialoog gaan met de elektrische gitaar.

Bert Hertogs – Concertnews.be, over GITTE, 19 januari 2018, DE Studio Antwerpen

“Dankzij de zangkunst van de solisten en het ensemblespel van I SOLISTI wint de muziek het. Die is boven elke twijfel verheven.”

Kester Freriks (Theaterkrant) over Before I Die, Operadagen Rotterdam, 15 mei 2017

Blazers van het hoogste niveau die open staan voor interactie met andere kunstdisciplines.
Topvertolkers die heel verschillende publieken weten te bekoren. Een toffe bende om mee samen te werken.

Jerry Aerts
Uit het jubileumboek “25 jaar blazersensemble I Solisti del Vento, 1988 -2013”